"בעת משבר, הצורך שלנו בהנהגה מתעצם, אנשים זקוקים למישהו שיוביל, שיכוון,
שיקח אחריות על המצב, שיראה דרך."

טליה גבסו משה
יועצת ארגונית

יומן קורונה:
ניהול משאבי אנוש בעת משבר
יומן קורונה:
ניהול משאבי אנוש בעת משבר

טליה גבסו משה
18.03.2020

בימים אלו מנהלת משאבי אנוש ממלאת תפקיד חשוב ביותר, הן מול העובדים והן מול צוות ההנהלה, “משה בר סימן טוב” של הארגונים, המרגיעה, הדואגת והמלווה את המנהלים יד ביד בתוך האירוע המתגלגל בו אנו נמצאים, מהלכת על חבל דק בין אמפתיה עמוקה לאפקטיביות תפעולית, נדרשת להיות חדה ורגישה בו זמנית על רקע הפעילויות הנדרשת ממנה בעת זו:

ליווי למנהלים בתהליכי התייעלות, ליווי והכוונה לעובדים מפוטרים, ניהול התקשורת הפנים ארגונית והגברת המחויבות של העובדים לארגון.

העקרון המנחה בניהול הון אנושי בעתות משבר הוא בהכרה בצרכים הנוצרים במצב החדש. בשיחות שלי עם אנשים בארגונים בימים אלו, ניתן להבחין בארבעה צרכים עיקריים:

ודאות, קשר בינאישי, הנהגה (לראות דרך) ובטחון.

ריכזתי עבורכם מספר פעולות אשר יתנו מענה לצרכים הללו ויגבירו את תחושת המחוברות לארגון והמוטיבציה:

שיתוף במידע 

מידע עדכני יוצר אצלנו בהירות, אנו רואים את התמונה כולה וזה מקל עלינו להתנהל בשוטף.
אחת ההמלצות לשיתוף מידע הינו שליחת מייל בתדירות קבועה שאתם יכולים להתחייב לבצעה (זהו תנאי חשוב שכן צריכים לראות כאן התמדה) יומי / דו שבועי / שבועי ממנכ”ל החברה. 

על המייל לשתף בעדכוני המצב והשלכותיו על הפעילות בארגון מול הלקוחות, ספקים והנחיות לעובדים בארגון. ניתן לגוון את העדכון באמצעות סרטון וידאו קצר של המנכ”ל, זה המקום ליצירתיות.

קשר אישי

בימים בהם אנו מרחיבים את מעגל העבודה מהבית, חשוב מאוד לשמור על קשר אישי עם העובדים, להמשיך לתת להם שירות “ניהולי” מרחוק ולוודא שמתבצעת המשכיות של אינטראקציה בין ממשקי העבודה השונים בפורמט הנ”ל.

בנוסף, רבים מן העובדים יוצאים לחל”ת וגם פה חשוב לשמור איתם על קשר, להעניק להם תחושת שייכות ומחוברות לארגון.

חיזוק השדרה הניהולית

בעת משבר, הצורך שלנו בהנהגה מתעצם, אנשים זקוקים למישהו שיוביל, שיכוון, שיקח אחריות על המצב, שיראה דרך.
טפחו את המנהלים, מנו אותם באופן מודע ובלתי מודע למעבירי המסרים בשטח.
ספקו להם את הכלים והסמכויות להתמודד עם המצב אל מול האנשים על ידי ליווי מקצועי אישי או קבוצתי.
שאלו אותם מה חסר להם על מנת לעשות זאת? זה יכול להיות ידע, מידע או חיזוק מיומנות בינאישית או ניהולית.

עקרון ההוקרה

במיוחד בזמן משבר חשוב לעודד חשיבה חיובית, עשייה מקדמת והוקרת תודה.
הטמיעו שגרת הוקרת תודה בארגון, בין עובדים למנהלים ובין קולגות.
ניתן לעשות זאת במגוון דרכים: להבליט יוזמות יוצאות דופן, לחגוג הצלחות קטנות כגדולות של התנהלות אפקטיבית, להביע הערכה על התקדמות מכל סוג שהיא.

עקרון ההוקרה הינו אחד מעקרונות המנהיגות, הכרת תודה מייצרת אפקט חיובי משמעותי הן ברמה האישית והן ברמה הארגונית.

לסיכום

הקורונה מביאה איתה זמן לחשיבה וצורך בהתאמה למציאות חדשה, אמנם זמנית אך נוכחת.
זו הזדמנות מצוינת עבור מנהלת משאבי אנוש להראות את תרומתה לניהול משבר, את תפקידה כשותפה אסטרטגית לארגון ואת הערך שהיא מביאה למחוברות ההון האנושי לארגון.

כי בסופו של דבר מדובר באנשים It’s all about people.